Jak czytać i analizować statystyki na Facebooku?

 

 

Systematyczna analiza zachowań fanów i sprawdzanie skuteczności publikowanych treści w mediach społecznościowych może w znacznym stopniu wpłynąć na efektywność profilu firmowego. Jak czytać statystyki na Facebooku i na które liczby zwracać uwagę? Jakie dane w nich znajdziemy?

Każde konto firmowe posiada zakładkę „statystyki”, która dostępna jest w panelu administratora w kolumnie po lewej stronie.

Jakiego rodzaju informacje i dane tutaj znajdziesz?

Jak porównać profil firmowy do fanpage konkurencji?

Po kliknięciu w zakładkę „statystyki” na głównym ekranie pojawia się podsumowanie czyli miejsce, gdzie znajdziesz najaktualniejsze dane: dzisiaj, wczoraj, ostatnie 7 dni, ostatnie 28 dni. Aby uzyskać szerszy obraz wyników, zawsze wybieramy opcję 7 lub 28 dni. Znajdziesz tam również informacje zarówno na temat ostatnio opublikowanych postów, jak i te dotyczące obserwowanych stron. W dolnej części strony, możesz uzyskać informacje o Twojej najbliższej konkurencji, dodając profile do „obserwowanych stron”. Tak! Dzięki tej opcji możesz porównać własny profil do innych pod względem przyrostu lub spadku fanów, liczby publikowanych postów oraz liczby pozostawionych reakcji.

Podsumowanie to jedyne miejsce w sekcji statystyki strony, gdzie pobierzesz szczegółowe informacje, wykorzystując przycisk „eksportuj dane”.

Jak sprawdzić ile osób czyta publikowane posty?

Klienci przywiązują zazwyczaj wagę do „polubień”, natomiast zdecydowanie ważniejszą informacją jest liczba osób, które obserwują stronę. Im większą liczbę osób obserwujących zbierzesz, tym więcej użytkowników zobaczy Twoje posty. Co to oznacza? Osiągniesz większy zasięg organiczny. Proste!

Polubienie profilu nie jest tożsame z obserwowaniem go. Fani, którzy polubili fanpage mogą jednocześnie wybrać opcję „przestań obserwować”, a to oznacza, że nie widzą publikowanych postów. Istnieje także możliwość obserwowania strony na Facebooku bez jej polubienia.

Analizując wykres zwróć uwagę na liczbę rezygnacji, jak i przyrostów obserwujących i porównaj je z treściami publikacji w tych dniach. Dzięki temu masz odpowiedź jakie treści przyciągają, a jakie męczą Twojego odbiorcę.

W tej sekcji znajdziesz również informację czy treści, które publikujesz jest na tyle interesująca, że ludzie chętnie odwiedzają Twoją stronę. Jeżeli w wykresie lokalizacji obserwowania najczęściej pojawia się pozycja „na Twojej stronie” możesz być z siebie dumny.

Jak sprawdzić przyrost fanów?

O tym krótko, ponieważ wykres przedstawiający polubienia strony wygląda bardzo podobnie, a jest zdecydowanie mniej istotny niż liczba obserwujących. Jeżeli chcesz analizować polubienia to najważniejszy dla Ciebie jest całkowity przyrost fanów netto, czyli:

(liczba polubień – liczba cofnięć polubień = liczba polubień netto )

Jak dotrzeć do największej liczby fanów?

W zakładce „zasięg” znajdziesz dane informujące o zasięgu publikowanych treści płatnych, jak i organicznych, zasięg relacji oraz liczby i rodzaje reakcji na posty. Te statystyki pozwalają na określenie efektywności wyświetlania Twoich postów w aktualnościach odbiorców. Możesz tu również porównać wyniki oglądalności posta reklamowego w stosunku do organicznych (bezpłatnych) treści.

W dolnej części strony znajduje się wykres z całkowitym zasięgiem na stronie. Zaznaczając dany fragment na wykresie, pojawia się tabela z dziennymi wynikami. Sumując je otrzymujesz liczbę osób do których dotarły Twoje posty np. w ciągu ostatniego miesiąca.

Kiedy i jakie posty publikować?

Kolejną zakładką, nad którą należy się pochylić w analizowaniu statystyk są „posty”. Znajdziesz tam wykres podsumowujący dane z ostatniego tygodnia tj. godziny i dni w jakich fani najchętniej odwiedzają Twoją stronę. Dzięki temu lepiej dostosujesz pory publikacji w taki sposób, aby uzyskać możliwie największy zasięg organiczny.

Najważniejsze informacje jednak znajdują się poniżej. W tym miejscu możesz sprawdzić statystyki poszczególnych postów. Klikając w dany post otrzymujesz pełne statystyki oglądalności: zasięg, reakcje, komentarze, udostępnienia czy kliknięcia w posta. Jeżeli post jest sponsorowany, informacje o skuteczności mogą się różnić z tymi w menadżerze firmy.

W tej sekcji możesz również podejrzeć, jakie treści publikuje Twoja konkurencja i jakie posty u innych cieszą się większym zainteresowaniem.

Jak dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej?

Dzięki sekcji „osoby” możesz sprawdzić dane demograficzne swoich fanów: wiek, płeć, język, lokalizację. Tutaj ocenisz do kogo trafiają Twoje posty i sprawdzisz jaki charakter powinny mieć publikowane treści. Czy stosować luźniejszą komunikację, czy może tworzyć content, który powinien zainteresować starszą grupę odbiorców. To pozwoli Ci również zweryfikować czy styl, w jakim prowadzisz fanpage faktycznie pokrywa się z Twoim targetem. Jeśli np. okaże się, że kierujesz swoją komunikację głównie do kobiet, a prawdziwymi odbiorcami są w większości mężczyźni, musisz zmienić styl komunikacji.

 

Przedstawione powyżej statystyki to tylko cząstka danych poddawana analizie przez specjalistów. Aby otrzymać szersze informacje można również skorzystać z zewnętrznych narzędzi do analizy strony np. Sotrender (narzędzie płatne) czy Google Analytics.

Analiza statystyk to bardzo ważna część prowadzenia i administrowania profilu firmowego. Wnikliwe obserwacje pomogą w określeniu efektywności działań i pozwolą wyeliminować błędy oraz niedociągnięcia.

Jeżeli masz jakieś pytania lub problem z odczytaniem danych z Twoich statystyk, skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści Social Media wykonają audyt Twojego profilu i zaproponują rozwiązania dostosowane do Twoich celów.