Co zrobić kiedy reklama nie działa – czyli 5 najczęściej popełnianych błędów w systemach reklamowych (Facebook, Instagram, LinkedIn)

Menadżer reklam to środowisko, w którym łatwo się zgubić, zarówno na Facebooku jak i LinkedIn, nic więc dziwnego, że podczas ustawiania pierwszych kampanii reklamowych nie trudno o błąd. Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Co zrobić kiedy reklama nie działa tak jak powinna? Jak ją poprawić i na co zwrócić uwagę? Przeczytaj poniżej.

Masz już za sobą wybór celu reklamowego, dobór grupy docelowej, budżet został ustalony (lub narzucony przez Klienta 😉 ), zostało Ci już tylko stworzyć dobre copy, grafikę i gotowe. Reklama włączona, sprawdzasz za kilka godzin i widzisz komunikat, że jest ona w fazie uczenia się. To dobry znak, sprawdzasz kolejnego dnia i czeka Cię wielkie rozczarowanie. Reklama nie działa tak jak się spodziewałeś lub obiecywałeś Klientowi.

Stres, pot, łzy… no dobra, łzy może nie, ale trochę stresu jest. Nic dziwnego skoro system reklamowy obiecywał nam złote góry, ale wyniki nie są niestety aż tak optymistyczne. To o czym musisz pamiętać już na etapie prognozowania kampanii to fakt, że wyniki sugerowane przez dany system reklamowy: czy to na Facebooku, czy LinkedIn są jedynie orientacyjne i bywają mocno zawyżone, a ich osiągnięcie jest naprawdę sporym wyzwaniem. Jeżeli na ich podstawie tworzysz dla Klienta lub siebie propozycję kampanii bierz pod uwagę dolne widełki. Zawsze lepiej być pozytywnie zaskoczonym niż mocno się rozczarować.

PO PIERWSZE NIE PANIKUJ i sprawdź czy nie popełniłaś/łeś któregoś z najczęściej popełnianych błędów podczas tworzenia kampanii reklamowej.

GRUPA DOCELOWA

Zacznijmy od rzeczy najważniejszej już na etapie przygotowania się do kampanii, czyli doboru grupy docelowej. Na szkoleniach zawsze powtarzam, że stworzenie persony to klucz do skutecznej kampanii. Brak wiedzy on tym, kim jest nasz odbiorca, jakie są jego potrzeby, oczekiwania, ale także przed jakimi wyzwaniami stoi, może sprawić, że pomimo dobrze dobranego budżetu, czy atrakcyjnej kreacji nasza reklama nie będzie skuteczna. To absolutna podstawa.  KTO, W JAKI SPOSÓB I DLACZEGO ma wejść w interakcję z Twoją marką? To samo można odnieść do Twojej kampanii. To pytania, które musisz sobie zadać przed stworzeniem strategii marketingowej, reklamy czy contentu. Zawsze pytaj siebie jaką wartość dajesz swojemu Klientowi i dlaczego miałby poświęcić dla Ciebie swój czas. Wiem, że to brutalne, ale bardzo prawdziwe.

CEL REKLAMOWY

Cele reklamowe Meta

Po drugie cel reklamowy. W poprzedniej wersji menadżera reklam Meta mieliśmy do wyboru aż 11 celów reklamowych. Było ich sporo (rozpoznawalność marki, zasięg, aktywność, ruch, instalowanie aplikacji, wyświetlenia filmu, pozyskiwanie kontaktów, wiadomości, konwersje, sprzedaż z katalogu i ruch na stronie) ale po krótkim zastanowieniu się bez większego problemu mogliśmy mniej więcej określić, który z nich wybrać aby uzyskać pożądany efekt. W tej chwili celów w systemie Meta jest 6 (rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji, sprzedaż), to wbrew pozorom nie ułatwia zadania. Problem polega na tym, że poprzednie założenia zostały nieco poukrywane, czy wręcz poupychane w różnych bardziej lub mniej oczywistych miejscach i tak np. wybierając kampanię na rozpoznawalność możemy kierować ją na zasięg, rozpoznawalność marki czy wyświetlenia filmu. Dalej jest już tylko ciekawiej, to jednak temat na osobny wpis. Skupmy się jednak na założeniach. To Jeżeli chcesz, aby Twoi Klienci wchodzili na stronę www nie wybieraj celów związanych z zasięgiem, a kieruj ich do miejsca docelowego. Niski koszt reklamy obiecywany przez system reklamowy musi być tożsamy z tym co chcesz osiągnąć. Wybierając cel reklamowy dajesz Facebookowi znać jakiego zaangażowania oczekujesz od odbiorcy. Nie oczekuj, że wybierając zasięg będziesz miał dużo kliknięć czy wejść na www.

Cele reklamowe LinkedIn

ŹLE DOBRANY BUDŻET

Po drugie źle dobrany budżet. O ile na LinkedIn możesz przyjąć orientacyjne widełki za leada na poziomie 8-16 zł (to naprawdę optymistyczna wersja) to ustalenie budżetu na Facebooku bez znajomości branży czy Klienta jest dużo trudniejsze. Dodatkowo każdy cel reklamowy będzie oscylował na innym poziomie, zasięg będzie znacznie tańszy niż aktywność i reakcje, a najdroższe będą konwersje. Wiedzę o tym jaki jest Twój koszt za wynik dla założonego celu będziesz miał dopiero po włączeniu jednej/dwóch/trzech reklam. Jak zatem ustalić budżet na samym początku? Musisz policzyć jaką masz marżę na produktach i na jaki koszt reklamy możesz sobie pozwolić. Od siebie mogę dorzucić sprawdzony tip – zacznij z niższym budżetem i w miarę potrzeby zwiększ go, żeby osiągnąć lepsze wyniki.

O tym jak dobrać budżet przeczytasz TUTAJ 

NIEPRZEMYŚLANA LUB NIEDOSTOSOWANA KREACJA

Elementów, które składają się na sukces i dobre wyniki reklamy jest wiele. Większość z nich dotyczy ustawień w systemie reklamowym, jednak nie możemy zapominać również o rzeczach podstawowych takich jak kreacja. Już na etapie przygotowywania się do kampanii musimy uwzględnić w swojej strategii jaki format chcemy promować. Czy ma być to grafika, a może video? Pion czy kwadrat? Zdjęcie czy grafika? Na te wszystkie pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To wszystko zależy. Zależy od tego co chcemy promować, kto jest naszym odbiorcą i gdzie umieścimy naszą reklamę. Pamiętaj, że w natłoku codziennych obowiązków nikt nie będzie się wczytywał w Twój przekaz jeżeli nie przekonasz go do siebie już w pierwszych sekundach – bez względu na to, czy mówimy o grafice czy video.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Czego zatem unikać? Niedostosowanych formatów – zadbaj, żeby Twoja kreacja wyświetlała się poprawnie, nie była ucięta czy nieczytelna. Jeżeli promujesz video dodaj do niego napisy. Większość odbiorców wchodzi w interakcję z naszymi komunikatami w mało oczywistych sytuacjach, w związku z tym musisz być przygotowany na to, że odbiorca nie będzie miał możliwości posłuchać tego co masz mu do powiedzenia. Ale zawsze może to doczytać 😉

BŁĘDY NA STRONIE WWW LUB NIEATRAKCYJNA STRONA

Są jednak sytuacje, kiedy w panelu reklamowym wszystko wygląda poprawnie, wyniki są obiecujące, ale sprzedaży nie ma lub jest ona niesatysfakcjonująca. Pamiętaj, że sama grafika/video i fajne hasło nie sprawią, że Klient kupi Twój produkt czy idee.  Musisz go przekonać i być w tym wiarygodny. Jeżeli kierujesz ruch na stronę www, która nie jest responsywna (tak nadal zdarzają się takie strony), nie jest atrakcyjna wizualnie, nawigacja nie jest intuicyjna lub co gorsze są na niej błędy to nie licz na dobrą sprzedaż. Czy Tobie chciałoby się szukać informacji na stronie, która wygląda jak z minionej epoki lub trudno się po niej poruszać? Prawdopodobnie nie, dlaczego więc wymagasz tego od swoich potencjalnych Klientów? Popraw błędy, spraw, żeby Twoja strona czy sklep były miejscem przyjaznym, w którym łatwo się odnaleźć i dotrzeć do najważniejszych informacji. Jeżeli produkt jest techniczny i wymaga wyjaśnień, a z doświadczenia wiesz, że Klienci przed zakupem zadają sporo pytań umieść na stronie www FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami.

To oczywiście nie są wszystkie błędy jakie należy wyeliminować aby mówić o skutecznej reklamie w SoMe. Chcesz wiedzieć więcej? Śledź nasze profil na Facebooku lub LinkedIn, żeby nie przegapić drugiej części artykułu. A jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę z reklamami w SoMe napisz do mnie i skorzystaj z naszych szkoleń.

Karolina Dziwak-Filosek

Social Media Manager