Czym jest hook?
Miałeś tylko wejść na Insta czy TikToka sprawdzić, co dodali Twoi ulubieni twórcy, a ocknąłeś się po kilkunastu minutach, podczas których skakałeś od filmu do filmu? Kolejne materiały wciągnęły Cię w swoje historie. Zastanawiałeś się co spowodowało, że zostałeś z filmem na dłużej niż 2 sekundy? To właśnie hook.
Hook czyli nic innego jak chwytliwy początek filmu, który w momencie ma wzbudzić zainteresowanie u widzów. To zaledwie kilka sekund (eksperci spierają się ile jest ich dokładnie), w których twórca musi udowodnić, że jego materiał jest warty poświęcenia czasu. Hooki przybierają oczywiście różne formy. Od intrygującego pytania, przez obietnicę rozwiązania problemu, po zaskakujące przejście czy nietypowy efekt dźwiękowy.
Angażujące hooki
Skuteczny hook to taki, który trafia w sedno ludzkiej psychiki. Wykorzystuje naturalną ciekawość odbiorcy, potrzebę wiedzy i emocjonalną wrażliwość. Pozostawia widza z pytaniem lub niedopowiedzeniem, które skłania go do obejrzenia całego filmu.
Tworzenie skutecznego hooka
Tworzenie hooka, który faktycznie przyciągnie uwagę to kreatywny proces, który wymaga zrozumienia swojej grupy docelowej i w pewnym aspekcie znajomości mechanizmów psychologicznych. Co jest ważne w przypadku hooków (ale również całego publikowanego contentu)?
– Bądź autentyczny – bo widzowie bardzo szybko (zwłaszcza na TikToku) wyczuwają fałsz. Hooki powinny być zatem spójne zarówno z filmem, jak i wizerunkiem twórcy
– Pisz zwięzłe scenariusze – pierwsze sekundy filmu są decydujące. Wybierz najciekawszy fragment tematu, o którym opowiadasz i wrzuć go do pierwszego zdania
– Wywołuj emocje – to właśnie one skłaniają najczęściej do działania i rezonują z widzem. Miałkie i mdłe tematy przechodzą niestety bez echa
– Zadaj pytanie swoim widzom i tak poprowadź narrację, aby z każdą sekundą filmu chcieli poznawać treść, którą dla nich przygotowałeś
Rodzaje hooków
Hooki możemy podzielić na trzy podstawowe kategorie: wizualne, werbalne czyli słowne oraz muzyczno-dźwiękowe.
Hooki wizualne
Wiążą się z dynamicznymi ujęciami, zaskakującymi kadrami, efektownymi przejściami oraz przyciągającymi uwagę przebitkami, dopasowanymi do tematu filmu.
Hooki werbalne
Możemy z kolei rozbić na trzy kolejne podkategorie: pytające, obiecujące i szokujące,, które mają wzbudzać ciekawość, skłaniając jednocześnie do odpowiedzi, wzbudzać nadzieję lub obiecywać korzyść lub rozpalać emocje, grając na zaskoczeniu.
Przykłady? Bardzo proszę
– „Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć przed wyjazdem do Japonii”
– „Rekcja ludzi na ten widok jest bezcenna…”
– „Ten kawałek sprawi, że ciarki przejdą Ci po plecach”
Hooki muzyczno-dźwiękowe
Wszelkiego rodzaju efekty, muzyka, przestery i zniekształcenia pojawiające się w pierwszych sekundach filmu, których widz się nie spodziewa.
Hooki w social media
Tworząc hooki trzeba pamiętać, że ich celem jest nie tylko przyciągnięcie uwagi, ale przede wszystkim dostarczenie wartości widzom. Bo jeśli za mocnym tąpnięciem na początku nie idzie rozwinięcie tematu lub znalezienie odpowiedzi, widzowie szybko się rozczarują i nawet najlepszy haczyk zarzucony w kolejnych materiałach nie pomoże.
Hooki powinny być zatem dostosowane do grupy docelowej, aby skutecznie rezonowały z zainteresowaniami i potrzebami odbiorców. Powinny być spójne z treścią filmu, aby spełniały rolę zapowiedzi tego, co widz zobaczy w dalszej części materiału. O oryginalności i kreatywności nie trzeba chyba pisać, bo to one wyróżniają dany film na tle innych.
Najczęstszą radą, którą dajemy swoim klientom w kontekście filmów i hooków jest eksperymentowanie. Każdy profil jest przecież inny i tylko próby implementacji różnych rozwiązań mogą dać odpowiedź na pytanie „co klika się u Ciebie najlepiej?”.