Jak promować swój biznes w internecie? Część 1

4,5 miliarda – tyle, według najnowszego raportu Digital 2020 opublikowanym na serwisie WeAreSocial, wynosi liczba osób korzystających z internetu. To prawie 60% światowej populacji! Twój potencjalny klient dziennie spędza tam ponad 6 godzin, a to oznacza, że poświęca na to zdecydowanie więcej czasu, niż na pozostałe czynności.  Social media to idealne narzędzia przynoszące zyski, jeśli oczywiście wiesz, jak poprawnie z nich korzystać.

Spis treści

Nie wszystko naraz

Najpierw wybierz platformę. Facebook, Instagram, LinkedIn, a może YouTube? Każda z nich jest inna i wymaga odmiennego podejścia. Na początku swojej drogi w social mediach najlepiej skupić się na jednej, dwóch lub maksymalnie trzech, aby lepiej poznać ich możliwości. W zależności od tego w czym lepiej się czujesz, warto wybrać takie medium, na którym publikowanie treści nie będzie sprawiało Ci większego problemu. Z czasem warto jednak rozszerzyć swój biznes na inne portale. Pamiętaj jednak, że aby być widocznym, nie musisz posiadać konta na wszystkich wymienionych platformach. Wybierz takie medium, które da ci możliwość rozwoju. Z doświadczenia wiemy, że prowadzenie dwóch lub trzech kont jednocześnie może sprawiać problemy, ale od czego są social media ninja!

Od czego zacząć?

Wielu specjalistów w dziedzinie marketingu proponuje na start odpalenie Facebooka i Instagrama. To jedne z łatwiejszych narzędzi, które niosą za sobą sporo korzyści. Pierwszy z nich to niekwestionowany lider wśród portali, który posiada jedną z największych baz użytkowników. Jeśli prowadzisz działalność eventową, wybór tej platformy może być strzałem w dziesiątkę. Facebook ma m.in. możliwość tworzenia wydarzeń, dzięki którym zwiększysz swój zasięg odbiorców. To jedna z tych form komunikacji, dzięki której Ty jako organizator, pozostajesz w stałym kontakcie z zaproszonymi gośćmi. Z drugiej jednak strony, tworzysz miejsce, w którym odbiorca może znaleźć solidny pakiet niezbędnych informacji. Zależy Ci na dodawaniu zdjęć, umieszczaniu dłuższych materiałów video i rozbudowanych postów? Odpowiedź jest prosta: Facebook! Ostatnio serwis stawia na multimedialność, co sprawia, że jakość przekazów audiowizualnych jest coraz lepsza, a co za tym idzie atrakcyjniejsza.

Siła zdjęć

Do niedawna mówiło się, że Instagram należący do Facebooka, stanowi tylko wartość dodaną do komunikacji. Dziś portal ten traktuje się jako odrębną platformę, której siłą jest przede wszystkim obraz. Jaki biznes odnajdzie się tam najlepiej? Patrząc na najciekawsze branżowe profile na Instagramie, można śmiało powiedzieć, że każdy. Ciekawym przykładem jest firma General Electric, która zajmuje się między innymi produkcją maszyn. Czy silniki samolotowe mogą być ciekawe? I to jak! Ich profil jest pełen artystycznych kadrów pozostających w dialogu nie tylko z branżą transportową. Wszystko zależy od Twojej kreatywności, dzięki której możesz przyciągnąć uwagę każdego odbiorcy. Choć liczba użytkowników jest mniejsza niż na Facebooku, to zdecydowanie swobodniejsze narzędzie, którego celem jest prosty przekaz. Najważniejsza jest interakcja z odbiorcami, a Instagram zdecydowanie wygrywa tę konkurencję. Jeśli wykorzystasz jego trzy mocne atuty jakim są: newsfeed, InstaStory i chat, jesteś w domu! Za pomocą tych funkcji stworzysz więź i w łatwy sposób skutecznie „zatrzymasz” przy sobie każdego odbiorcę. Ciekawym zjawiskiem jest również TikTok, który przyciąga do siebie coraz więcej zainteresowanych. Jeśli jesteś ciekaw dlaczego warto przyjrzeć się tej platformie, koniecznie przeczytaj nasz post.

Targetuj z głową

Skoro masz już wybrany portal, na którym będziesz stawiał pierwsze kroki w internetowej przestrzeni, musisz jeszcze zidentyfikować swoją grupę docelową. Po co? Odpowiedź jest prosta, abyś mógł tworzyć jeszcze lepsze treści spersonalizowane pod swoich odbiorców. Niczym najdoskonalszy detektyw znajdź personę, czyli przedstawiciela grupy, która będzie Twoim targetem i spróbuj zebrać o niej jak najwięcej potrzebnych informacji. Dzięki temu poznasz swoich klientów i stworzysz dla nich coraz to ciekawsze treści, odpowiadające ich potrzebom. Najlepszym sposobem na poznanie swoich odbiorców są reklamy. Facebook posiada narzędzie Menadżera Reklam, dzięki któremu możesz zarządzać nimi z jednego miejsca, a także korzystać z zaawansowanej selekcji grup odbiorców. Spróbuj jak najdokładniej spersonalizować odbiorcę. Weź pod uwagę płeć, wiek, miejsce zamieszkania, język, którym się posługuje, branżę w jakiej pracuje, a nawet aktywność na portalu. Natłok informacji? Pozwól, że spróbujemy to uporządkować. Biorąc pod uwagę Facebooka istnieją trzy główne grupy docelowe:

PODSTAWOWYCH ODBIORCÓW

Użyj podstawowych danych takich jak lokalizacja, dane demograficzne, zainteresowania czy choćby zachowania i połączenia. Targetuj reklamy, które będą trafiały w szczególności do osób, które dokonały już zakupu. Śledząc ich zachowania możesz zbadać także z jakich urządzeń korzystają i dzięki temu określić, co bardziej przyciągnie ich uwagę. Kieruj reklamy także do bliskich i znajomych osób, które wkrótce będą obchodziły urodziny. To doskonały moment, aby odpowiedzieć na potrzeby potencjalnego klienta, który właśnie zastanawia się nad prezentem.

NIESTANDARDOWYCH ODBIORCÓW

Ta grupa wymaga zdecydowanie większego zaangażowania z naszej strony. To przede wszystkim osoby, które już znają naszą firmę. Niezależnie od tego, czy ktoś zapoznał się z Twoją ofertą, dokonał zakupu czy może tylko się zastanawiał, kontakt należy utrzymać. To tak zwane grupy stargetowane za pomocą piksela, który odpowiada za zliczanie ruchu osób wyświetlających Twoją stronę i dokonujących konkretnych działań. Na ich podstawie możesz tworzyć grupy remarketingowe, skupiając się na osobach, które po włożeniu produktu do koszyka nie sfinalizowały zakupu. Warto o sobie przypominać, aby nie stracić kontaktu!

PODOBNYCH ODBIORCÓW

Ostatni z trzech wariantów to tzw. grupa lookalike, czyli osoby podobne do tych, które kupiły Twój produkt. Na podstawie wyżej wspomnianego piksela, Facebook zbiera informacje dotyczące zainteresowań, zachowań, polubień czy danych demograficznych. Dzięki temu poszerzysz liczbę swoich potencjalnych odbiorców i dotrzesz do osób, które być może jeszcze nie słyszały o Twojej firmie.

Jeżeli jednak jesteś zwolennikiem innych platform, np. Instagram, przeczytaj nasz ostatni post i zobacz w jaki sposób odbywa się to na zupełnie innej platformie.

 

Tagi dla tego wpisu:

Podziel sie wpisem:

Facebook
LinkedIn
X
WhatsApp
Reddit
Telegram
Email

Może Cię również zainteresować

Ten nieszczęsny CSR

Trzy małe litery, a potrafią zrobić tyle zamieszania… CSR, czyli corporate social responsibility, to koncepcja bardzo prawilna i słuszna, przynajmniej z założenia. Uwzględnianie interesów społecznych

Jak zwalczyć kryzys wizerunkowy? #1

To, że kryzys wizerunkowy odwiedzi Twoją firmę, jest pewne jak w banku. Amerykanie twierdzą nawet, że są trzy kwestie, które na pewno dotkną każdego: podatki,

Rzecznik prasowy vs dziennikarz. Kumple czy wrogowie?

Z mediami nikt nie wygra. To truizm jasny jak słońce. Rzecznik prasowy w konfrontacji z dziennikarzem ma takie szanse na wygraną, jak Legia Warszawa z

Projekt „3mamy z Kato”

Projekt „3mamy z Kato” Mistrzem Dobrych Praktyk PRCH Retail Awards! Mamy powód do dumy! Projekt „3mamy z Kato” realizowany przez agencję Grupa PRC Holding dla