Słuchacze zwracają uwagę na fakt, że podcasty są źródłem wiedzy, której nie uczyli się w szkołach i na studiach. Doceniają również podnoszenie świadomości odbiorców w kontekście np.: finansów czy zdrowia. Są wreszcie ciekawą i inspirującą alternatywą na spędzanie wolnego czasu. Mogą być też skutecznym narzędziem promocyjnym dla Twojej firmy. Jak zrobić firmowy podcast? Czego potrzebujesz, żeby zacząć? I dlaczego warto?
Firmowy podcast
Podcasty można wykorzystać zarówno jako formę komunikacji zewnętrznej, jak i wewnątrz firmy. Na początek weźmy na tapet ten drugi wariant. Jeśli Twój zespół nie czuje newsletterów i intranetu, a w biurze nie ma miejsca na starą, poczciwą tablicę ogłoszeń, podcasty mogą być opcją, która przyniesie firmie najwięcej korzyści i ułatwi ogólną komunikację.
– można ich słuchać w trakcie pracy, podczas wykonywania innych czynności
– są oryginalnym kanałem informowania o wszelkiego rodzaju zmianach i nowościach w firmie
– dają możliwość pogłębienia danego tematu
W przypadku komunikacji zewnętrznej, firmowy podcast działa jak reklama. Ale zdecydowanie mniej krzykliwa i bardziej nastawiona na merytorykę. Opowiadając o swoim biznesie możesz przykuć uwagę i zainteresować swoimi produktami/usługami potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. To kolejny element, po stronie internetowej i social media, składający się na układankę wizerunku Twojej firmy.
Podcast możesz robić w pojedynkę, z udziałem swoich pracowników lub ciekawych ludzi, ekspertów z zewnątrz, którzy uatrakcyjnią Twój program. Ciągnięcie tego wagonu w jednoosobowym składzie to najtrudniejsze zadanie, które wymagać będzie nie tylko ogromnej wiedzy ze strony prowadzącego, ale także sporej charyzmy, która przyciągnie słuchaczy i zatrzyma ich na dłużej. Nie jest to niewykonalne, aczkolwiek debiutantom podcastowym może przysporzyć to niemałych kłopotów.
Nagrywaj!
To najważniejsza rada jaką można dać i dostać na początku przygody z podcastami. Nagrywaj, próbuj, eksperymentuj i stale publikuj. Jedne odcinki wyjdą lepiej, inne gorzej, ale na pewno z każdego wyciągniesz wnioski, które sprawią, że zarówno merytorycznie, jak i technicznie Twoje treści będą na coraz wyższym poziomie.
Przed rozpoczęciem nagrywania będziesz potrzebował dobrego scenariusza, który zepnie wszystkie treści, jakie chcesz przekazać w spójną całość. Przyda się również mikrofon, żeby dźwięk wrzucany do sieci był dobrej jakości i relatywnie ciche miejsce. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na profesjonalne studio, możesz nagrywać w małym pokoju, w którym nie powstaje echo. Następnie montaż, oprawa graficzna i spokojnie możesz wrzucać premierowy odcinek na jedną z dostępnych platform np.: Anchor lub Spreaker, które z kolei pozwolą Ci wejść ze swoim podcastowym projektem na Spotify, Apple Podcasts czy Google Podcasts.
A jeśli będziesz potrzebować pomocy w realizacji podcastu, zgłoś się do nas!
*według badań przeprowadzonych przez LoveBrands Group i SW Research
Adrian Ligorowski
Account Manager