Niestety można by wyjść z błędnego założenia, że skoro nie prowadzimy w firmie żadnych działań w ramach internal PR, to znaczy, że ta gałąź po prostu u nas nie występuje. Nic bardziej mylnego. Dlaczego? Bo każdy pracownik to ambasador firmy w swoim otoczeniu. Każdy komunikuje.
Co to jest PR wewnętrzny?
PR wewnętrzny (z ang. Internal) to wszelkie działania organizacji, które skupione są na pracowniku i jego prywatnym otoczeniu (rodzinie, przyjaciołach). To obszar z pogranicza Public Relations i Human Resources, powiązany również z employer brandingiem. Jego głównym celem jest prawidłowo funkcjonująca komunikacja wewnętrzna i sprawienie, aby pracownik był zadowolony ze swojego miejsca pracy, dzięki czemu będzie o nim chętnie rozmawiał z innymi i chwalił warunki tam panujące.
Jak się to przekłada na PR zewnętrzny firmy? Po pierwsze, przedsiębiorstwo, które dba o swoich pracowników wzbudza większe zaufanie potencjalnych klientów i generuje większe zainteresowanie na rynku pracy. Po drugie, zadowolony pracownik ma większą motywację do wykonywania swoich obowiązków, co zwiększa jego efektywność. No i wreszcie wysoki standard pracy i miła atmosfera zwiększają przywiązanie do firmy, co zmniejsza fluktuację pracowników, a więc redukuje koszty rekrutacji i szkoleń. Działania PR-u wewnętrznego powinny być więc współistniejące i współgrające z działaniami PR-u zewnętrznego. W końcu co z tego, że pięknie prezentujemy swoją firmę w mediach i mówimy o owocowych piątkach, wyjątkowej atmosferze i pakiecie multisport, skoro na forach, aplikacjach i opiniach google znajdują się komentarze pracowników, którzy narzekają na złe warunki pracy, ignorowanie potrzeb czy problemy z komunikacją?
Działania internal PR-u
To teraz konkrety. Jak zadbać o wizerunek wewnętrzny? Tak jak napisałem wcześniej – trzeba dbać o pracownika. Rozpoczynając od onboardingu, czyli wdrożeniu go w nowe środowisko, pokazanie co się z czym je i gdzie jest jego miejsce pracy (które powinno już na niego czekać). Oczywiście, różne dodatki, wspomniane w poprzednim akapicie, również mogą pozytywnie wpłynąć na warunki pracy, jednak nie przykryją one problemu z niejasnym określeniem obowiązków pracownika czy sposobu ich wykonywania oraz problemów z komunikacją. Jeśli osoba nie wie do kogo się zgłosić z kłopotem, albo mimo prób nie uzyskuje żadnej pomocy, to znaczy, że komunikacja wewnętrzna mocno szwankuje. Jeśli pracownicy dowiadują się o ważnych zmianach w firmie od znajomych z innych działów lub, co gorsza, z mediów, to jest już naprawdę źle.
A co z tym HR-em?
Wiele odpowiedzialności spoczywa na barkach działu HR. Jeśli go nie ma, to zakres obowiązków miękkiego HR-u powinna przejąć osoba o dużym zaufaniu, mająca wpływ na funkcjonowanie firmy. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ HR odpowiedzialny jest właśnie za onboarding, komunikację, oceny i rozmowy z pracownikami, rozwiązywanie problemów między nimi, szkolenia, a nawet motywowanie. Czyli wszystko to, co tworzy dobrego i zadowolonego pracownika.
Podsumowując!
PR wewnętrzny to niezwykle istotny obszar, który powinien ściśle współgrać z PR-em zewnętrznym i HR-em, aby organizacja nie wysyłała sprzecznych komunikatów do swojego otoczenia. Zadowoleni pracownicy to większa wydajność, mniejsza fluktuacja oraz lepsza opinia w środowisku. Same plusy!
Bartosz Garus