Pr wewnętrzny – co to jest i dlaczego warto?

Prawidłowa komunikacja każdego przedsiębiorstwa z otoczeniem powinna odbywać się w sposób zorganizowany i zaplanowany. To strategie i działania PR-owe, reklamy oraz właśnie PR wewnętrzny. Jego zadaniem jest sprawić, aby wizerunek firmy stworzony przez pozostałe działania nie był tylko zapakowaną w piękne pudełko tykającą bombą.

Spis treści

Niestety można by wyjść z błędnego założenia, że skoro nie prowadzimy w firmie żadnych działań w ramach internal PR, to znaczy, że ta gałąź po prostu u nas nie występuje. Nic bardziej mylnego. Dlaczego? Bo każdy pracownik to ambasador firmy w swoim otoczeniu. Każdy komunikuje.

Co to jest PR wewnętrzny?

PR wewnętrzny (z ang. Internal) to wszelkie działania organizacji, które skupione są na pracowniku i jego prywatnym otoczeniu (rodzinie, przyjaciołach). To obszar z pogranicza Public Relations i Human Resources, powiązany również z employer brandingiem. Jego głównym celem jest prawidłowo funkcjonująca komunikacja wewnętrzna i sprawienie, aby pracownik był zadowolony ze swojego miejsca pracy, dzięki czemu będzie o nim chętnie rozmawiał z innymi i chwalił warunki tam panujące.

Jak się to przekłada na PR zewnętrzny firmy? Po pierwsze, przedsiębiorstwo, które dba o swoich pracowników wzbudza większe zaufanie potencjalnych klientów i generuje większe zainteresowanie na rynku pracy. Po drugie, zadowolony pracownik ma większą motywację do wykonywania swoich obowiązków, co zwiększa jego efektywność. No i wreszcie wysoki standard pracy i miła atmosfera zwiększają przywiązanie do firmy, co zmniejsza fluktuację pracowników, a więc redukuje koszty rekrutacji i szkoleń. Działania PR-u wewnętrznego powinny być więc współistniejące i współgrające z działaniami PR-u zewnętrznego. W końcu co z tego, że pięknie prezentujemy swoją firmę w mediach i mówimy o owocowych piątkach, wyjątkowej atmosferze i pakiecie multisport, skoro na forach, aplikacjach i opiniach google znajdują się komentarze pracowników, którzy narzekają na złe warunki pracy, ignorowanie potrzeb czy problemy z komunikacją?

 

Działania internal PR-u

To teraz konkrety. Jak zadbać o wizerunek wewnętrzny? Tak jak napisałem wcześniej – trzeba dbać o pracownika. Rozpoczynając od onboardingu, czyli wdrożeniu go w nowe środowisko, pokazanie co się z czym je i gdzie jest jego miejsce pracy (które powinno już na niego czekać). Oczywiście, różne dodatki, wspomniane w poprzednim akapicie, również mogą pozytywnie wpłynąć na warunki pracy, jednak nie przykryją one problemu z niejasnym określeniem obowiązków pracownika czy sposobu ich wykonywania oraz problemów z komunikacją. Jeśli osoba nie wie do kogo się zgłosić z kłopotem, albo mimo prób nie uzyskuje żadnej pomocy, to znaczy, że komunikacja wewnętrzna mocno szwankuje. Jeśli pracownicy dowiadują się o ważnych zmianach w firmie od znajomych z innych działów lub, co gorsza, z mediów, to jest już naprawdę źle.

 

A co z tym HR-em?

Wiele odpowiedzialności spoczywa na barkach działu HR. Jeśli go nie ma, to zakres obowiązków miękkiego HR-u powinna przejąć osoba o dużym zaufaniu, mająca wpływ na funkcjonowanie firmy. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ HR odpowiedzialny jest właśnie za onboarding, komunikację, oceny i rozmowy z pracownikami, rozwiązywanie problemów między nimi, szkolenia, a nawet motywowanie. Czyli wszystko to, co tworzy dobrego i zadowolonego pracownika.

 

Podsumowując!

PR wewnętrzny to niezwykle istotny obszar, który powinien ściśle współgrać z PR-em zewnętrznym i HR-em, aby organizacja nie wysyłała sprzecznych komunikatów do swojego otoczenia. Zadowoleni pracownicy to większa wydajność, mniejsza fluktuacja oraz lepsza opinia w środowisku. Same plusy!

Bartosz Garus

Tagi dla tego wpisu:

Podziel sie wpisem:

Facebook
LinkedIn
X
WhatsApp
Reddit
Telegram
Email

Może Cię również zainteresować

Jak prowadzić media społecznościowe centrum handlowego?

Zastanawiacie się, jak prowadzić media społecznościowe centrum handlowego? Nie ma jednego, prostego przepisu na skuteczną komunikację. Facebook, Instagram, niejednokrotnie Snapchat lub TikTok rządzą się swoimi

Jak promować swój biznes w internecie? Część 1

4,5 miliarda – tyle, według najnowszego raportu Digital 2020 opublikowanym na serwisie WeAreSocial, wynosi liczba osób korzystających z internetu. To prawie 60% światowej populacji! Twój

5 wskazówek, jak zwiększyć zasięgi na Instagramie

Instagram stale się zmienia. Zarówno pod względem algorytmu, jak i możliwości publikowania treści, a co za tym idzie kontaktu z odbiorcą. Instagram to już

Jak tworzyć ciekawe i angażujące Instastories na kontach firmowych?

Stories są teraz najczęściej wykorzystywanym medium w social mediach. Z relacji na Instagramie korzysta codziennie 500 mln kont, z czego 1/3 najchętniej oglądanych pochodzi od