Awaria goni awarię, czyli co ostatnio nie działa na Facebooku
O tym, że awarie się zdarzą wiemy wszyscy. O tym, że praca w social mediach wymaga cierpliwości również, ale ostatnio dowiadujemy się także, że w kwestii awarii na Facebooku nie znamy dnia ani godziny.

W ubiegłym tygodniu niemal wszystkie media rozpisywały się o wielkiej awarii Messengera. Może jeszcze jakiś czas temu machnęlibyśmy na to ręką i w spokoju czekali aż wszystko „samo” się naprawi. Jednak dzisiaj, kiedy social media to nie tylko rozrywka, ale także pełnowymiarowe Biuro Obsługi Klienta takie awarie najbardziej odczuwają firmy, dla których jest to sposób na kontakt z klientem – szczególnie w dobie pandemii.

Problem z Facebookiem

To jednak nie jedyny problem, jaki w ostatnim czasie zauważyli administratorzy i reklamodawcy na Facebooku. Poniżej przedstawiam krótką listę tego, co w ostatnim czasie nie działało lub nadal nie działa tak jak powinno. Co ciekawe, nie wszystkie bugi występują u wszystkich. Czasami coś nie działa tylko u jednego administratora, albo tylko z jednego urządzenia. Czasami wystarczy zmienić przeglądarkę i problem nagle sam się rozwiązuje. Takimi tipami dzielą się członkowie social mediowych grup wsparcia na Facebooku, w których ostatnio dominują pytania typu „Nie działa mi…, jak jest u Was?”.

 

  • Awaria Messengera – do tej pory na urządzeniach mobilnych nie wyświetlają się wiadomości od stron. Po kliknięciu w powiadomienie otrzymujemy informację, że wiadomość została usunięta. Problem nie występuje podczas korzystania z Business Suite.
  • Problem z cover photo – znikające cover photo czy brak możliwości zmian w pokazie slajdów, to problemy, które pojawiają się losowo.
  • Niewyświetlające się posty typu canva – podobnie jak przy cover photo, problem występuje losowo. Jedni widzą post poprawnie, u innych nie wyświetlają się grafiki.
  • Znikające lub zdublowane posty – o ile post znikający można wytłumaczyć na wiele sposobów jak np. ban od Facebooka czy zgłoszenie posta, to posty publikujące się kilkukrotnie są nowym zjawiskiem.
  • Znikające grafiki – publikujemy posta z grafiką, wszystko jest widoczne, a za chwilę okazuje się, że grafiki nie ma.
  • Problem z fakturami – w ostatnim czasie większość reklamodawców mimo zwiększonych limitów wydatków otrzymywała (część nadal otrzymuje) faktury na śmiesznie niskie kwoty. W efekcie zamiast jeden faktury, mamy do rozliczenia kilkanaście albo kilkadziesiąt.
  • Mimo wyłączenia powiadomień push, administratorzy nadal otrzymują powiadomienia, ale oczywiście Ci, którzy powiadomień nie wyłączali nie otrzymują wszystkich informacji.
  • Część administratorów otrzymywała powiadomienia bez przypisania ich do zarządzanej strony.
  • Od ponad tygodnia niektórzy reklamodawcy mają problem z dodaniem nowych zdarzeń w pixelu FB.
  • Niedziałające karuzele – na niektórych profilach karuzele wchodzą wyłącznie przez Business Menagera, na innych działają losowo, a na niektórych wcale.
  • Losowe komentarze, a właściwie komentarze losowo przypisane do fanów. Błąd dotychczas zauważyliśmy na jednej stronie, ale był wyjątkowo uciążliwy. Komentarze w aplikacji mobilnej nie wyświetlały się pod nazwiskiem osoby komentującej, ale były wymieszane. Zgłoszenie otrzymaliśmy od fanów, którzy nie chcieli być łączeni z cudzymi wypowiedziami.
  • Problemy z reklamami – przepalone budżety, budżety, które stoją w miejscu lub niedziałające reklamy… jednym słowem sprawdzajcie swoje kampanie i miejcie się na baczności.
  • Ta strona jest chwilowo niedostępna – czyli całkowity brak dostępu do strony, problem występuje na niektórych profilach.
  • Spadające zasięgi na Instagramie – znaczna część twórców zwraca uwagę na drastyczne spadki zasięgów, nie wiadomo jeszcze czy to kwestia zmian w algorytmie czy problemy techniczne.

 

I na koniec coś szczególnie ciekawego – na jednej ze stron otrzymuję od kilku dni powiadomienie, że nie mam uprawień do publikacji niektórych formatów postów. Sytuacja dotyczy jednak wyłącznie postów zaplanowanych i nie występuje przy publikacji natychmiastowej.

Niestety wszystkie te sytuacje są wyjątkowo uciążliwe, a szczególnie niewygodne są te, które występują losowo i klientowi ciężko jest uwierzyć, że dwóch administratorów może mieć zupełnie inny widok tej samej strony. Gdzie szukać pomocy? Oczywiście w supporcie, ale musimy pamiętać, że okres pandemii i zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia sprawiają, że czas oczekiwania na pomoc czy wyjaśnienie wydłużają się.

I tym mało pozytywnym akcentem pozostaje mi tylko życzyć Wam powodzenia i dużo cierpliwości.

Karolina Dziwak-Filosek

Social Media Manager